Rolls Royce Silver Shadow


Rolls Royce Silver Shadow. Duch Ekstazy Ikona motoryzacji. Obiekt kultu i pożądania. Symbol luksusu

Jeżeli w przyrodzie są rzeczy niezmienne, to jest nią na pewno marka Rolls Royce. Luksusowe limuzyny z Wielkiej Brytanii, zawdzięczają nieśmiertelność Modelowi Silver Ghost i Silver Shadow.

Początki Rolls Royce-a sięgają 1905 roku, kiedy to angielski arystokrata, Sir Charles Steward Rolls, który dwa lata wcześniej ustanowił kolejny rekord prędkości samochodu, wraz z Henrym Roycem, postanowili produkować najlepsze i najbardziej niezawodne, oraz najdroższe samochody na świecie. Mariaż arystokraty wizjonera i niezwykle zdolnego konstruktora, nie był przypadkowy. Pierwszy już od kilku lat zajmował się sprzedażą samochodów – głównie francuskich. Drugi zaś miał na swoim koncie kilka udanych konstrukcji. Arystokrata wniósł kapitał, a mechanik wizje twórcze. Rolls był śmiałkiem, podejmującym wszelkie wyzwania. Royce, maniakalnym pedantem, nie znoszącym półśrodków i fuszerek.

Co ciekawe, firma od początku nastawiała się na sprzedaż kompletnych podwozi i hołdowała tej zasadzie aż do 1940 roku. To dlatego każdy przedwojenny Rolls -Royce, to indywidualne dzieło sztuki. Powstawały one według unikatowych projektów, w różnych firmach karoseryjnych. Stylistycznie wspólna była tylko monumentalna osłona chłodnicy i zdobiąca ją słynna figurka kobiety, nazywana „Spirit of Ectasy”.

Samochód ten woził najbogatszych i najbardziej znanych ludzi pierwszej połowy XX wieku. Był autem służbowym brytyjskiej rodziny panującej. Tym samym egzemplarzem jeździli car Mikołaj II i Włodzimierz Lenin. Ghosta posiadał też marszałek Józef Piłsudski. Jeździł nim jednak nie on, tylko marszałek Rydz – Śmigły

W 1926 roku schedę po słynnym RR przejęła cała rodzina Phantomów. Pojawiły się też modele znane jako Wraith i Cloud. Nie zdobyły one jednak takiej popularności jak Ghost. Były po prostu drogimi i ekskluzywnymi limuzynami dla elit.

Kolejna rewolucja przyszła w 1965 roku. Wtedy na rynku pojawił się model Silver Shadow. Ta tak – to ten sam model, który znamy z ulic Los Angeles, filmu „Dynastia”, czy garaży najbogatszych amerykanów. Shadow, w dwóch odmianach produkowany był od 1965 roku, do roku 1980 – tego.

Mało kto wie, że Shadow, mimo ogromnej popularności, nie jest też samochodem masowym. Bramy fabryki w Creve opuściło zaledwie 38 000 sztuk tego auta. Pod maską pierwszych modeli kryła się sprawdzona jednostka V8 o pojemności 6230 cm sześc. i mocy 172 KM.

dziesięciolecie to 189 konny motor o pojemności 6,75 litra. Co ciekawe, w czasie, kiedy Shadow znajdował się w produkcji, Rolls Royce określał moc jako wystarczającą. W 1980 roku Shadow zastąpiony został przez kwadratowy model Spirit. Ten, po kilkunastu latach produkcji, zastąpiony został z kolei, w 2003 roku, przez następną odsłonę modelu Plantom.